Melatonin a spánek

28.11.2008 14:32

Melatonin má silný účinek proti nespavosti

Napsal Ivana Muková v pátek 28. 11. 2008 v kategorii Alternativní medicína, přečteno: 3499×
  

Hormon melatonin produkovaný naší epifýzou je znám jako látka podporující spánek a odpočinek. Tvoří se za úplné tmy a vrchol jeho tvorby je asi kolem jedné hodiny v noci. Poněkud překvapivé ale je, že má i jiné účinky. Ženy, které pracují na nočních směnách, mají o 50% větší pravděpodobnost, že dostanou rakovinu prsu. Stejně tak letušky, jejichž spánkový rytmus je porušený. Naproti tomu slepé ženy, které nevidí světlo, mají zase o 50% menší riziko rakoviny. Melatonin nám ale také pomáhá při obraně proti Alzheimerově a Parkinsonově chorobě a redukuje důsledky stárnutí, jako je povadlá pleť a ztenčující se vlasy. 

Melatonin má tedy pravděpodobně vliv na projevy stárnutí. V pětašedesáti produkuje naše tělo jen asi desetinu melatoninu, co tělo třicátníka.

Melatonin je také silný antioxidant, likviduje tzv. volné radikály spoluzodpovědné za rozvoj rakoviny. Působí jak preventivně, tak také zpomaluje růst nádorů. Posiluje imunitní systém, zlepšuje fyzickou kondici, což je zejména u starých lidí velmi důležité. Lze považovat za prokázané, že je to pro naše zdraví klíčová látka.

Množství melatoninu můžeme ovlivnit. Samozřejmě zejména spánkem ve zcela zatemněné místnosti (ve městech se vyplatí silné závěsy na ochranu proti světlu z ulice). Můžeme ho však i doplňovat přirozenou cestou z některých potravin. Dobré je pít červené víno, jíst ovoce, zeleninu a cereálie. Z běžných potravin ho mají nejvíce obilné klíčky a potom oves a rýže. Ještě lepší je například třezalka, šalvěj lékařská a kopretina řimbaba. Ne náhodou jsou odjakživa užívané v lidovém léčitelství. Nejvíce melatoninu je ale v kostřavě rákosovité (Festuca arundinacea).

Zdroj: clovekonline.cz/melatonin-ma-silny-ucinek-ale-jaky/

Melatonin je hormon tvořený epifýzou v mozku zejména během spaní. Má charakter hormonu, neurohormonu, antioxidantu, adaptogenu. Dává podnět k produkci jiných hormonů, které regulují např. trávení, menstruaci a řadu dalších tělesných procesů. Hraje důležitou roli v udržování normálního biorytmu organizmu, zejména cyklu spaní a bdění. Má regenerační a antioxidační účinky a má významnou roli v procesu stárnutí buněk a orgánů.

Melatonin se vytváří v dostatečném množství hlavně v prvních 16 letech života. Potom jeho produkce postupně klesá. Jeho suplementace je doporučována především po 40. roku života, kdy jeho nedostatečná tvorba může způsobovat poruchy spánku. Zejména je důležitý ve stáří neboť postupujícím věkem jeho hladina klesá. Užívá se hlavně jako spolehlivý prostředek na podporu spánku – bez návyku a vedlejších účinků. Podává se lidem, kteří pracují na střídavé směny nebo dálkovým cestujícím, trpícím narušením biorytmu resp. tzv. pásmovou chorobou. Melatonin podávaný před spaním pomáhá zkrátit dobu usínání a případně zlepšit kvalitu spánku. Hormon dokáže snižovat tepovou frekvenci a tlak srdce a třítýdenní melatoninová kůra léčí v mnoha případech krevní tlak.

Melatonin je hormon, jehož nedostatek způsobuje problémy se spánkem a deprese. Dostatek melatoninu pomáhá zvládat stress, imunitní systém se lépe vypořádá s jeho nepříznivými účinky. Zdravá hladina tohoto hormonu zlepšuje potíže spojené se zvýšenou hladinou estrogenu jako je syndrom premenstruační tenze, endometritida, bolesti břicha a jiné problémy hormonálního původu u prepubescentů a pubescentů. Díky tomu, že (zejména v noci) pomáhá blokovat produkci estrogenů, chrání ženy před rakovinou prsu. Lze jím ovlivnit některé případy migrény a bolesti hlavy a břicha a jiné somatizace u některých psychotiků.

Podle některých odborných článků vykazuje melatonin také účinky zabraňující růstu nádorových buněk v případě některých druhů rakovin (například v případě rakoviny prsu). Zde se projevuje jeho účinek regulační (na imunitu a látkovou výměnu, antioxidační a regenerační. Užívání této životně důležité látky by mohlo oddálit nemoci jako artritida, diabetes, rakovina a nemoci srdce.

Nejširším oborem použití je úspěšné ošetření určitých druhů nespavosti. V našem světě plném shonu a stresu je staré heslo "osm hodin práce, osm hodin oddychu, osm hodin zábavy" pouhou vzpomínkou. Většina lidí nemá osm hodin ani na to, aby si pořádně odpočali a sbírali energii na překonávání překážek, které na ně čekají příští den. Bohužel, vedle zkrácení doby spánku se také zhoršila jeho kvalita, vždyť uhoněný a přepjatý člověk není schopen relaxovat, těžko usíná, jeho spánek je povrchní, není schopen si dostatečně odpočinout. V Česku a na Slovensku trpí poruchami spánku víc než
50% lidí. Mnoho lidí si narušuje cyklus bdění spánku tím, že nechodí včas spát, pracuje na noční směny nebo před spánkem vykonává činnost narušující přechod ke spánku. Nejde jen o dívání se na televizi, ale například i četba (i ,uklidňující´ ) nebo práce vyžadující koncentraci často mohou narušit spánek.

Melatonin nejen usnadňuje usínání, ale také prodlužuje dobu tzv. delta fáze spánku, která je jeho nejhlubším úsekem a zároveň nejdůležitějším z hlediska osvěžení a regenerace organizmu.
Díky prodlužované delta-fázi se můžeme vyspat za kratší dobu. Přípravek je vhodný také na ošetření poruch spánku způsobených posunutými časovými pásmy (např. po delším letu, po přechodu na letní čas) a na obnovení normálního cyklu spaní.

Melatonin kontroluje biologické rytmy. Lidé i zvířata mají své vnitřní hodiny, tzv. denní biorytmus, který je řízen také pomocí melatoninu. Jen co se venku setmí, začne epifýzy uvolňovat melatonin, aby se člověk začal cítit unaven. Jeho tvorba je řízena činností suprachiasmatického jádra a nejvyšší hladina hormonu v krvi se objevuje asi 2-3 hodiny po nástupu spánku. V noci se melatonin uvolňuje z epifýzy umístěné ve střední části mozku (mezimozku). Pomáhá řídit průběh spánku a zlepšit jeho kvalitu. Lidé ho užívají jako přírodní náhradu léků na spaní. V procesu stárnutí tvorba melatoninu lineárně klesá až o 90% a je příčinou mělkkého a neosvěžujícího spánku (bez regenerativních procesů).

Jednou z nejdůležitějších funkcí melatoninu je spouštění nočního cyklu odpočinku a obnovy sil. Během spánku se hladina melatoninu zvýší v celém těle, kde přímo či nepřímo obnovuje poškozené buňky a pomáhá organizmu při regeneraci. Hladina melatoninu vrcholí kolem druhé nebo třetí hodiny ráno, zvyšuje počet imunitních buněk a povzbuzuje obranyschopnost organizmu proti rakovině, virům a bakteriím.

Přirozeným zdrojem melatoninu je například kravské mléko krav dojených v noci. Melatonin nalezneme i v třezalkovém čaji či třezalkových (lisovaných) tabletách, a třezalka patří i pro to mezi uklidňující a spánek podporující drogy.

Melatonin dodávají např. firmy:

California Fittnes
Brainway Inc.
Pharma Nord
4-life

Zdroj: www.darius.cz/archeus/LL_mela.html

Našla jsem, že se dá objednat přes internet: http://calivita-aquarion.webnode.cz/

Jinak v ČR je dostupný na lékařský předpis, v SR volně prodejný v lékárnách

.................................................................................................................................................................................

   

Jak na zimní splíny? Posviťte si na ně

13.12.2010 11:32
   

Únava, ospalost, deprese a chuť uložit se k zimnímu spánku. S takovými pocity se již druhým měsícem probouzí Hana Polanecká. V době, kdy je noc delší než den, trápí občas podobné stavy polovinu obyvatel.

Jak na zimní splíny? Posviťte si na ně

Únava, ospalost, deprese a chuť uložit se k zimnímu spánku. S takovými pocity se již druhým měsícem probouzí Hana Polanecká. V době, kdy je noc delší než den, trápí občas podobné stavy polovinu obyvatel.

„U lidí, kteří mají s ubývajícím denním světlem depresivní náladu, jde o tak zvanou sezónní afektivní poruchu. Jedná se o depresi trochu odlišnou od té klasické, která se projevuje nespavostí a nechutenstvím. U zimní deprese je příznakem ospalost, špatná koncentrace, sklon k přejídání a chuť na sladké,“ vysvětluje psychiatr Luboš Janů z Fakultní nemocnice v Plzni.

Zatímco tímto stavem trpí občas každý druhý Čech, sezónní afektivní porucha jako trvalá psychická nemoc postihuje kolem sedmi procent obyvatel, z nichž tři čtvrtiny tvoří ženy. Narozdíl od běžných občasných depresí trpí tito lidé únavou, apatií a neschopností se soustředit po celou zimu. Pro některé je navíc předvánoční období symbolem povinného úklidu a nepříjemných nákupů, což může depresivní stavy ještě zhoršit.

Poruchu způsobuje mimo jiné narušená hladina hormonu melatoninu, zvaného také spánkový hormon. Jeho vylučování je závislé na střídání světla a tmy, přičemž právě za tmy se hladina zvyšuje a vyvolává tak nutkání ke spánku. Při průchodu světla do oka dochází k nižšímu vylučování hormonu.

Psychiku ovlivňuje také kortizol čili stresový hormon, který se naopak vylučuje nejvíce po ránu. Připravuje člověka na aktivní den a zvýší se automaticky nejen samotným probuzením, ale také tím, zda se vzbudíme do tmy nebo do světla.

Alkohol? Krátce pomůže, potom uškodí

Ačkoliv jde zimní depresi léčit i antidepresivy, přinejmenším stejně účinná je aplikace světla, pohyb nebo jejich kombinace. „Mělo by se jednat o cvičení, při kterém se člověk příliš nezadýchá. Optimální je chůze, jogging nebo jízda na kole,“ říká Luboš Janů.

Vzhledem k tomu, ze melatonin je vylučován především v druhé polovine noci, doproucuje se léčbu světlem čili fototerapii provádět bezprostředně po ranním probuzení. Vylučování melatoninu je ukončeno, případně se hormon odbourává, čímž by mělo dojít k opadnutí únavy. „Doma lze používat světelné boxy, které vyzařují světlo stejné intenzity, jako je přirozeně v letní den, to znamená deset tisíc luxů,“ dodává Luboš Janů.

Mnoho lidí řeší špatnou náladu alkoholem. Ten má ale u všech druhů depresí ten účinek, že sice krátkodobě chmurné mysli uleví, ale v dlouhodobějším měřítku jde o jednu z nejsilnějších látek vyvolávajících deprese. „Lidé, kteří hodně pijí, trpí poruchami nálad velmi často,“ říká Janů.

Povzbudit náladu může hudba, aromaterapie nebo veselé barvy. Proti skleslosti pomáhá také popovídání s přáteli. Pokud stavy přetrvávají tři týdny nebo jsou intenzivní, je nejlepším řešením požádat o radu odborníka. 

Autor:
Michaela Koubová

Pozn. Červené víno – sklenička vína je poměrně obvyklým zpestřením večeře. I víno může snížit energii těla, protože má vysoký obsah melatoninu – hormonu způsobujícího únavu. V lidském mozku je hormon melatonin produkován epifýzou (žláza šišinka mozková), přičemž jeho nejvyšší produkce je u kojenců, což je hlavním důvodem, proč tak často spí. Naopak u starších lidí produkce melatoninu činí pouhou 1/6 původního stavu, proto starší osoby často trpí nespavostí. Alkohol raději nepoužívejte jako prostředek či „pilulku“ na spaní. Mnohem zdravější je např. meduňkový čaj s medem.