Slunce – základní prvek dobrého zdraví

03.04.2013 11:41

Se sluncem ke zdraví, bez slunce k nemocem jiný zdroj


 

„Spolu s jídlem, vzduchem a vodou je sluneční záření nejdůležitějším faktorem přežití v lidském životě.“ – Národní institut duševního zdraví.

V minulých 100 letech se většina lidí přesunula z práce venku do práce zastrčené uvnitř s umělým osvětlením. Před 100 lety jsme neměli opalovací krémy. Kupodivu rakovina kůže a jiné rakoviny dramaticky narůstají až v posledních 40 letech, a zejména v posledních letech a to i přes zvýšené užívání opalovacích krémů a celkově menší expozici slunečnímu záření. Až člověk pochopí, že sluneční záření je nezbytné pro zdravé tělo a silný imunitní systém, souvislosti se vyjasní- Zdá se, že opalovací krémy a nedostatek pravidelného slunečního záření jsou větší příčinou rakoviny a zdravotních problémů než samotné slunce.

V tomto článku je zpracována řada zajímavých faktických informací o slunci, aby pomohly upozornit na jeho důležitost jako nezbytnou součást zdravého životního stylu. Doufám, že po přečtení budete inspirováni k vycházce a trávení více času na slunci každý den – i během zimy – protože to udělá mnohem více než jen dobrý pocit a opálení. Nejprve se podívejme na některé základní pravdy týkající se slunce:

Slunce poskytuje život téměř každému živému tvorovi na naší planetě

„Mnoho z nutriční energie využívané v životě na této planetě přichází skrz tenké listy rostlin mechanismem zvaným fotosyntéza. Pomocí mikroskopických pórech v listu zvaných průduchy rostlina absorbuje oxid uhličitý. Kořeny je absorbována voda a je přenesena malými žílami do listu. Drobné chloroplasty z více molekul chlorofylu pohlcují určité sluneční paprsky a využívají tyto vlny aby rozdělily vodu na atomy vodíku a kyslíku. Výsledné atomy vodíku spojené s oxidem uhličitým vytvářejí sacharidy, zatímco atomy kyslíku jsou uvolněny do vzduchu jako plynný kyslík. Sacharidy tvoří cukry, škroby a celulózu uvnitř rostliny a přímo poskytují palivo druhům, které se živí rostlinami. Nic z toho by nebylo možné bez slunce.“

Slunce poskytuje kompletní spektrum ultrafialového a infračerveného záření – mnoho z nich neviditelného pro lidské oko. Lidská technologie nebyla úspěšná při pokusu o replikaci.

I když je mnoho z nich filtrováno naší atmosférou, pásma světla, které „vidíme“ a „nevidíme“ jsou rozsáhlá a nezbytná pro mnoho jiných organismů a živočichů na naší planetě, stejně tak pro vnitřní systémy našeho těla. (Příklad: Včely vidí ultrafialové světlo, které jim pomáhá najít pyl.) Zatímco existují technologie používané k napodobení „světla s plným spektrem“ a solária, faktem je, že ani jedna z nich neposkytuje účinnou dávku přírodního slunečního záření. Za tuto skutečnou věc neexistuje žádná náhrada.

Lidé a rostliny potřebují přirozené sluneční světlo aby žili a rozvíjeli se.

Všimli jste si, že většina pokojových rostlin bude vadnout a umírat bez řádného slunečního záření? Totéž platí i pro lidi. Pro skutečně plné zdraví potřebujeme denně slunce. Kromě toto, že poskytuje větší pocity pohody a relaxace, v našem těle závisí na přirozeném slunečním záření několik kritických funkcí. Níže je seznam významných pozitivních účinků slunce:

Pozitivní účinky přirozeného slunečního světla na naše těla:

  • - Zvýšené pocity pohody a relaxace, snížení bolesti hlavy, alergií, bolesti kloubů a zad.
  • - Zvýšení tělesné teploty, což napomáhá rozšíření buněčných funkcí a větší energii. To je důvodem, proč se lidé na dovolené nebo žijící v teplém podnebí jako u pláže cítí tak skvěle.
  • - Rozšíření metabolismu, což poskytuje zvýšení účinnosti v našem těle při detoxikaci a čištění systémů. Detoxikační proces těla je velmi důležitý, pokud chceme zůstat zdraví v takovém toxickém prostředí, ve které žije většina američanů.
  • - Snížení stresu prostřednictvím regulace našeho endokrinního systému. Nedostatek přirozeného slunečního světla narušuje endokrinní systém našeho těla, což vede k hormonální nerovnováze, zpomalení metabolismu a selhání nadledvinek. Nedostatek přirozeného slunečního světla může být hlavním přispěvatelem k duševním a fyzickým zdravotním problémům jako jsou deprese, obezita a snížená energie.
  • -Sluneční světlo je přirozená obrana proti několika chorobám. Některé nemoci lze přičíst nižším úrovním slunečního světla. Hypertenze, arteoskleróza, brzká demence, Alzeheimer, roztroušená skleróza, deprese, artritida, a bolesti dolní části zad jsou jen některé z problémů spojených s nedostatkem slunečního záření.
  • -Přirozené hodiny našeho těla závisí na slunci při synchronizaci. Klíčové hormony jako melatonin a kortisol, zodpovědné za cykly našeho spánku a aktivity jsou stimulovány receptory buněk v našem těle, které reaguji na signály ze slunce. A není to jen o tom co vidíme našima očima, nevidomí lidé mají velmi silné biologické hodiny a také běží podle chodu slunce.

Sluneční světlo je přímým zdrojem vaší životní energie

Východní medicína, která byla efektivně užívána po tisíce let před nástupem „moderní medicíny“ využívá několik různých přírodních léčebných metod jako je akupunktura. Základním zaměřením všech těchto léčebných metod je držení přirozeného toku energie v těle neboli „qi“. (V tradiční čínské kultuře je qi (také chi nebo čchi) aktivní princip tvořící součást každé živé bytosti. Qi je ústředním základním principem v tradiční čínské medicíně a bojových uměních. Doslovný překlad qi je „dech“, „vzduch“ nebo „plyn“. Koncepty podobné qi lze nalézt v mnoha kulturách, například prana ve Védántě, mana v havajské kultuře, lüng u tibetského buddhismu a vitální energie v západní filozofii.)

Rychlé sdělení o životní energii

Každý živý tvor na zemi má „qi“ nebo životní sílu, která je přímo odvozená od slunce. Uznání této skutečnosti je nezbytné pro pochopení výhody konzumace stravy bohaté na surové, nezpracované potraviny. (Potraviny ztrácí svou životní sílu (žijící enzymy) když jsou ohřívané, obzvláště na úrovních vyžadovaných ke zpracování a pasterizaci našich potravin. Chemické konzervanty používané k prodloužení trvanlivosti dále redukují případné zbývající enzymy (životní sílu), které nebyly zničeny při procesu ohřívání.)

Dalo by se rozumně usoudit, že konzumací syrových rostlin (stejně jako čerstvě vyrobených salátů a čerstvé zeleninové šťávy), nepřímo absorbují energii pocházející přímo ze slunce. Mnozí popisují nával energie a pozornosti po pití čerstvých ovocných a zeleninových šťáv. Toto pozorování je jen dále posilováno kolektivní moudrostí a vírou s ústředím ve východní medicíně (přirozeném léčení). V tomto systému se věří, že tělo má 7 energetických center neboli čaker. „Slezina“ nebo „sakrální“ čakra, se nachází těsně pod pupkem a mírně vlevo, je dle východní medicíny jedním ze sedmi energetických center a to distributorem energie. „Jedním z velkých úkolů této čakry je příjmat a šířit sluneční energii po celém fyzickém těle, zejména krevním oběhu. Je také místem pro ukládání slunečních paprsků, takže když potřebujeme energii, může být vyzvána. Tento bod je odpovědný za pomáhání tělu zůstat vitálním a vytrvalým.“ Příkladem pro mnohé z nás může být návrat do práce z dovolené na teplém a slunečném místě. Při návratu se cítíme nabití a osvěžení (za tento pocit může i občasné rozptýlení se od života relaxací, něco na co si mnoho z nás bohužel neudělá dostatek času.)

Vitamín D: „vitamín slunečního záření“
Věděli jste, že nejlepším zdrojem vitamínu D je ten, který je syntetizován pomocí přímého vystavení vaší kůže slunečnímu záření? Vitamín D je kriticky důležitý při regulaci hladiny absorpce vápníku. Vitamín D je také důležitý pro zdravou funkci imunitního systému, nervového systému, kardiovaskulárního zdraví, regulace nálady, bolesti, rovnováhy krevního cukru, stejně tak jako početných endokrinních a trávicích funkcí. Vitamín D je nezbytný komponent pro dobré zdraví a jeho nejpřirozenější forma (D3) pochází z přírodního slunečního záření – nemnoho potravin obsahuje vitamín D. (nachází se v různých mléčných výrobcích a některých rybách a ústřicích, ale nabízejí mnohem méně vitamínu D než slunce.)

Získejte denní dávku
Průměrná americká strava poskytne pouze 250-300 IU. Studie univerzity v Bostonu z roku 2008 uvádí, že k podstatnému snížení stupně rakoviny je třeba 2000-4000 IU. I když to zní jako moc, zvažte následující: pouhých 20 minut slunce na paže, ruce a obličej produkuje zhruba 400 IU vitamínu D u průměrného typu pokožky. Letní den v plavkách snadno vyrobí až 20000 IU!

  • - se slunečním světlem můžete žít déle: Podle nedávného článku z NaturalNews.com, Vitamin D zabraňuje nejen chronickým onemocněním, ale také rozšiřuje přirozenou životnost!
  • -Ačkoliv je DDD pro vitamín D pouze 200-700IU, mnoho odborníků na výživu se domnívá, že optimální je 1000-5000 IU denně.
  • -Všimněte si, že opalovací krém SPF-8 bude blokovat 95% vitamínu D!
  • -Pro ty, kteří žijí v oblastech se zimním obdobím je pravidelné sluneční světlo ještě důležitější! Vzhledem k tomu, že pleť má méně melaninu (to co dělá opálení), je schopna absorbovat více vitamínu D rychleji. Zhruba hodina uprostřed dne s vystaveným obličejem a rukami by měla být přiměřená.
  • -Nezapomeňte, že i při oblačných dnech bude vaše pokožka stále vstřebávat sluneční paprsky. klíčem je být venku. (Těžké mraky blokují některé z těchto paprsků, ale většina stále projde. Proto se můžete opálit i při zatažené obloze.)
  • -Bez ohledu na to, kolik je syntetizováno vitamínu D, má přirozené světlo pozitivní účinek na náladu a úroveň energie, obzvláště pokud je to spojené se cvičením.
  • -Bez pravidelného slunečního světla budou lidé, stejně jako rostliny degenerovat mnoha různými způsoby.

Opalovací krém: škodí více než slunce?

Rozšířené používání škodlivých složek v opalovacích krémech je významným faktorem při epidemii rakoviny kůže. Jejich přidání do vrstvy epidermis (vnější vrstva kůže) vytváří prostředí s nadmírou oxidačních radikálů, jelikož slunce při přítomnosti kyslíků oxiduje dále tyto syntetické molekuly bez vyvažujících přírodních molekul pro boj proti nim. Tyto chemikálie podstatně zvýšit toxickou zátěž v buňkách. Toto břemeno minimalizuje schopnost těla neutralizovat oxidační účinky slunečního záření a zesiluje škodlivý sluneční oxidační faktor. Toto zesílení v podstatě mění sluneční paprsky z léčebných na nebezpečné. Nejenom opalovací krémy jsou nebezpečné, opalovací oleje jsou také plné syntetických chemických látek, které mění přirozenou schopnost pokožky opravit sebe sama po vystavení slunečnímu záření, což dále zhoršuje negativní účinky. Různé hydratační krémy také obsahují velké množství syntetických chemických látek, které narušují vaší přirozené obranyschopnost těla.

Kdy použít opalovací krém
Pokud se nejste schopni zakrýt kloboukem nebo extra vrstvou oblečení a nemůžete se po delší dobu vyhnout přímému slunečnímu záření, bude krém prevencí před spálením. Když je nutné ho použít, hledejte přírodní alternativy k běžným značkám, neobsahující PABA. (Kyselina 4-aminobenzoová)

Léčení spálení přirozeně
Nejlepším prostředkem pro úlevu a uzdravení je aloe vera gel, který nejlépe získáme přeříznutím listu rostliny aloe vera. Tento mléčný rostlinný gel má mnoho z aktivních fytochemikálií jako aloectin, antrachinony, polysacharidy, pryskyřice a třísloviny – všechny, které působí synergicky k urychlení hojení, neutralizují oxidované radikály, a zmírňují bolesti. Další dva skvělé zdroje jsou okurka – stačí část uříznout a vetřít do pokožky nebo rozmixovat a citron – naředit s vodou 50/50 a přímo třít na spáleninu.

Spálení stále způsobuje rakovinu.
Pokud se rozhodnete strávit několik hodin nebo dokonce celý den na slunci, pak může krém skutečně pomoci zabránit škodlivým účinkům slunečního UV záření. Pokud je vaše pleť růžová, znamená to, že přijala již příliš mnoho slunce a vy byste měli zabránit dalšímu přímému slunečnímu záření. Najít si místo ve stínu nebo si sebou přinést nějaké lehké vrstvy, které ochrání vaší pokožku před výkonnými slunečními paprsky uprostřed dne. Pokud prostě nemůžete opustit slunce, potom je nutné použít opalovací krém – stačí vyzkoušet a používat přírodní opalovací krémy dostupné u vás.

Sledujte západ slunce – je to pro vás dobré

Dívat se do slunce při západu a východu může mít omlazující účinek na oči, pokud se provádí správně. Sledování východu a západu slunce je doporučováno pro problémy se zrakem u mnoha tradičních medicín, včetně ajurvédské, indiánské a řecké. Filtrace zemské atmosféry při těchto dvou chvílích dne filtruje paprsky považované za škodlivé během dne. Jak UV tak infračervené spektrum je téměř zcela zablokované hodinu před západem a hodinu po východu slunce. Po několika měsících každodenního dívání se do slunce při západu/východu můžeme objevit mnoho jemných a zřejmých užitků. Můžeme zjistit, že se náš zrak skutečně zlepšuje. Můžeme vnímat barvy jako jasnější. Můžeme také vidět změnu v naší náladě – možná větší pocit optimismu. Můžeme se cítit více uvolnění a v klidu. Synchronizační účinek mezi našimi SCN buňkami, naší hypofýzou, hypotalamem a zrakovou kůrou může také vést k lepšímu spánku a obecně snižuje napětí.

Na závěr

„Spolu s jídlem, vzduchem a vodou je sluneční záření nejdůležitějším faktorem přežití v lidském životě.“ – Národní institut duševního zdraví.

Slunce je nezbytným prvkem pro dobré zdraví a nelze dostatečně zdůraznit důležitost kontroly zda máte dostatek slunečního světla. Pokud vaše tělo dostane sluneční světlo, které potřebuje, budete se cítit a vypadat lépe, žít déle a pomáhat harmonizovat svět kolem vás. Takže si na to udělejte čas. Najděte si místo, kde můžete sledovat západ nebo východ a zkuste se dívat jak často budete moci. Sezení na slunci není omluvou pro vyhnutí se jiným úkolům, ale spíše nezbytnou součástí zdravého a zářivého životního stylu. Použijte svůj čas na slunci ke chvilkovému zapomenutí na životní starosti a k dobití vaší mysli a duše.

Autor: David Huting

Zdroje článku: [1] “Total Harmonic” Casey Adams (This includes many other sources cited in the book)
[2]“Change your Aura, Change your Life” by Barbara Martin

Zdroj: http://www.wakingtimes.com/2013/01/29/the-sun-an-essential-element-of-good-health/  http://toxio.cz