Výživa ?

 

Sedíte v kanceláři či doma a přemýšlíte, proč bez zjevného důvodu nemáte náladu? Následující text, nechť je pro Vás inspirací k tomu, jak se cítit lépe!
Ačkoliv deprese, stres, únava, úzkost, nespavost atd. jsou relativně časté a obecně akceptované vedlejší účinky moderního života, neměli bychom dopustit, aby řídily naše životy a měly status jeho nevyhnutelných a nezbytných součástí!
 

S trochou pozornosti věnované tomu, co jíme a znalostí doplňků výživy, se můžeme osvobodit  z jejich spárů a užívat si tu pozoruhodnou cestu zvanou život!
 

Běžné příčiny, které zhoršují náladu a motivaci:

  1. nerovnováha krevního cukru
  2. nedostatek živin – zejména vitamíny B 3, B 6, B 10, B 12, C, dále zinku, hořčíku a nenasycených mastných kyselin
  3. nedostatek tryptofanu a tyrosinu

 

V praxi by obecná pravidla pro „dietu pro dobrou náladu“ mohla vypadat takto:

  1. vyhněme se konzumaci cukru
  2. redukujme příjem stimulantů – čaj, káva, alkohol a cigarety
  3. zvyšme příjem potravin bohatých na živiny – ovoce, zelenina, semena, pšeničné klíčky
  4. jezme ryby, krůtu, kuře, sýr, fazole, tofu, výrobky z ovsa a vejce
  5. konzumujme také semena a ořechy, nejlepší jsou semínka lněná, konopná, slunečnicová, dýňová  a sezamová
  6. používejme oleje za studena lisované jako dresink na saláty
  7. minimalizujme příjem smažených potravin a nasycených tuků z masa a mléčných produktů

Výživa - test pro Vás:

Za každou odpověď „ANO“ si započítejte l bod. Maximální skóre je 20.

  1. Přidáváte cukr do nápojů skoro každý den?
  2. Konzumujete stravu s přidaným cukrem skoro každý den?
  3. Přisolujete jídlo, které konzumujete?
  4. Pijete většinou víc než jednu kávu denně?
  5. Pijete denně více než tři šálky čaje?
  6. Kouříte denně víc než 5 cigaret?
  7. Kouříte příležitostně marihuanu?
  8. Pijete denně více než  28 g alkoholu (jedna sklenka vína, půl litr piva nebo jedna sklenka tvrdého alkoholu)?
  9. Jíte smažená jídla více než 2 x týdně?
  10. Jíte „fast food“ více než 2 x týdně?
  11. Jíte červené maso více než dvakrát týdně?
  12. Jíte často jídla obsahující aditiva a konzervační činidla?
  13. Jíte čokoládu nebo jiné sladkosti více než 2 x týdně?
  14. Obsahuje Váš denní jídelníček méně než třetinu čerstvého ovoce a zeleniny?
  15. Pijete denně méně než 300 ml čisté vody?
  16. Dáváte přednost  obvykle bílé rýži, mouce a chlebu před celozrnnými potravinami?
  17. Pijete více než 1,7 litru mléka týdně?
  18. Jíte v průměru více než 3 krajíce chleba denně?
  19. Existuje nějaká potravina či nápoj, na nichž cítíte závislost?
  20. Jíte tučné ryby méně než dvakrát týdně?

 

Vyhodnocení:

1 - 4: Dbáte o své zdraví velmi dobře a není pravděpodobně, že ho drobné hříchy ovlivní. Užívejte správné doplňky výživy a budete se těšit dlouhému a zdravému životu.

5 – 9: Jdete správným směrem, ale zkuste být na sebe trochu přísnější! Například se na jeden měsíc vzdejte jídel nebo nápojů, o kterých víte, že pro Vás nejsou vhodné. Uvidíte, jak se cítíte.
Zkuste docílit skóre pod 5.
 

10 – 14: Váš jídelníček není dobrý a k dosažení optimálního zdraví potřebujete udělat změny. Zkuste docílit skóre pod 5 během 6 měsíců.
 

15 – 20: V žádném případě byste neměli pokračovat tak, jako dosud. Konzumujete moc tuku,  rafinovaných potravin i stimulantů, postupně byste měli změnit svůj životní styl!
 

Pro začátek si vyberte dvě odpovědi ANO a během měsíce udělejte takové změny, aby Vaše odpověď zněla NE. (např. přestaňte jíst cukr a pít kávu), pak pokračujte stejným způsobem, až Vaše skóre bude pod 5.

Výsledky Vašeho testu nás zajímají! Pošlete nám je! Zařadíme Vás do slosování. 5 z Vás vyhraje možnost získat zdarma výživový plán a konzultaci s poradcem pro výživu.

Slovíčko na závěr.

Žádná úprava jídelníčku a suplementace Vás samy o sobě  nespasí! Jistě víte, jak důležitý je pohyb! Zkuste udělat první krok ke svému cíli a projít se jaksi "nad plán" .. asi nezhubnete, ale bude se Vám lépe spát a druhý den budete mít chuť pustit se za svým cílem!